Het rommelt stevig bij Stellantis, dat hoeven we je allicht niet meer diets te maken. De groep met veertien merken onder zijn hoede heeft zijn voormalige goudhaantje en grote baas Carlos Tavares de deur gewezen vanwege onrealistische verkoopdoeleinden. Terecht of niet, het is wel de clou van het probleem en dat op zowat alle continenten. Door de dalende verkoop is de omzet in het laatste kwartaal met 27% naar beneden getuimeld. Tijd voor verandering dus. Of toch niet?
Bestellingen trekken weer aan
Op een persconferentie vorige week liet de sinds april aangestelde baas van Stellantis Belux, Pierre Voineau, zich ontvallen dat er geen reden is om de strategie om te gooien. Hij verduidelijkte tegenover de zakelijke nieuwszender Kanaal Z dat het vertrek van Tavares van weinig invloed is op het lokale reilen en zielen. “Onze baas in Europa is Jean-Philippe Imparato, en deze heeft net een groter takenpakket gekregen. Daar schaar ik me volledig achter.” Vertrouwen heeft Voineau ook in het verkoopherstel. “De val is voorbij”, beweerde hij tegen de collega’s van L’Echo, “de bestellingen trekken weer aan en het vertrouwen groeit”. Hij verwees daarvoor naar de cijfers van de jongste twee maanden. “We zijn gegroeid van minder dan 13% marktaandeel in het eerste semester naar 14,9% in oktober en 14,5% in november. Ons doel is 20%.”
Advertentie – lees hieronder verder
Het betert dus, maar het is nog een heel eind naar het geviseerd objectief. Voor het spreekwoordelijke zand in de machine zorgt het gedurfde agentschapsmodel. Daarbij factureert de fabriek rechtstreeks aan de klanten, en hebben de dealers als doorgeefluik geen onderhandelingsmarge meer op de prijs. Voineau: “Op de korte en middellange termijn zie ik geen reden om ervan af te stappen. Het biedt transparantie aan de klant, die online en in de showroom dezelfde prijs krijgt voorgeschoteld. Dat is aantrekkelijk, je zal het zien in de condities voor het komende autosalon van Brussel.” De groep trekt met een leger van 10.000 stockwagens naar de beursvloer. Nog een ander voordeel volgens Voineau is de betere controle over restwaardes, essentieel voor leasebedrijven: “Door kortingen te beheren, behouden we grip op deze restwaardes.”
Volkswagen keert wellicht op zijn stappen terug
Stellantis introduceerde het vernieuwende agentenschapmodel in enkele ‘proeftuinen’ waaronder België, naast Nederland en Oostenrijk. En het ging meteen groots, want waar de gelijkgestemde concurrenten het beperken tot elektrische auto’s, doet Stellantis het voor de volledige portefeuille. De overgang verliep stroef: problemen met IT-systemen, dalende verkoopcijfers en misnoegde dealers zorgden voor een moeizame start. Daarop schreven die laatste, in navolging van hun Amerikaanse collega’s, eind oktober een open brief naar Imparato om het probleem aan te kaarten en hem tot een terugkeer naar het oude systeem te bewegen. Dat gaat voorlopig dus niet gebeuren.
Concurrent Volkswagen luidt een heel andere klok. De groep geeft toe het agentschapsmodel (wat het in België omwille van het onafhankelijke invoerderschap van D’Ieteren niet hanteert) helemaal niet aan de verwachtingen voldoet. Het heeft een intern onderzoek bevolen dat moet uitklaren of de genomen bocht wel de juiste is en de consument er klaar voor is. Gunstig staan de sterren niet, al heeft de autogroep wel al beslist dat het voor Cupra - en voor de lange termijn - sowieso in de running blijft. 2025 zal uitwijzen wie het kortste strootje heeft getrokken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be